Mannerheimin vierailusta 90 vuotta

Tällaisen Suodenniemen Mannerheim lienee nähnyt. Vuonna 1926 rakennettu hautausmaa puuttuu vielä kuvasta Pohjakylän koulun vierestä.

Kenraali Carl Gustaf Emil Mannerheim vieraili Suodenniemellä kesäkuun 14. päivänä 1922. Hän oli tuolloin matkalla Satakunnan suojeluskuntalaisten leiriltä Ulvilan Ravanista kohti Tamperetta. Matka oli kestänyt jo useita päiviä ja kenraali pysähtelikin siksi vain lyhyesti matkan varrelle osuneille sisällissodan taistelupaikoille. Suodenniemellä häntä tervehti paikkakuntalaisten lisäksi suojeluskunnan paraati.

Satakunnan Kansa kirjoitti 16. kesäkuuta 1922 vierailusta Suodenniemellä näin:

"[Lavian jälkeen] Seuraava lyhykäinen pysähdys tapahtui Suodenniemen kirkolla. Siellä oli paikkakunnan suojeluskunta lippuineen ynnä muuta kansaa koolla [Pohjakylän] kansakoululla. Tervetulleeksi Suodenniemelle lausui kenraalin eräs paikallisesikunnan jäsen. Lotat tarjoilivat hänelle kukkia ja kirkkoherra E. Pentti puhui. Suodenniemen kirkkoa käytiin katsomassa ja seudun vapaussodan aikaista taistelualuetta tarkasteltiin. Vapaussodassa mukana olleita kenraali puhutteli jokaista erikseen."

Suodenniemeltä kenraalin matka jatkui Mouhijärvelle, jonka sankarihaudoille hän jätti edellisistä paikoista Laviasta ja Suodenniemeltä saamansa kukat. Niitä oli monenlaatuisia aina omenankukista lähtien. Hautausmaalla oli rauhallista, kun vastaanottajat olivat tästä ylimääräisestä pysähdyksestä tietämättöminä kokoontuneet odottamaan tulijaa Häijään Saikkalaan.

Mouhijärveltä lähdettyään Mannerheim jatkoi matkaansa kohti Helsinkiä.

Lähteet

Jankkari Sakari (toim.): Suodenniemi: elämää maalaispitäjässä vuosina 1540-1939. Suodenniemi-Seura ry, Sastamala 2011, s. 327-328.

Lammi Esko: Isänmaan parhaaksi: suojeluskunta- ja lottatyötä Sastamalan seudulla 1917-1922. Tyrvään seudun kotiseutuyhdistyksen julkaisuja LXXXV, Vapaussodan ja itsenäisyyden perinneyhdistys Sastamala, Vammala 2004, s. 126.

Satakunnan Kansa 16.6.1922

Suodenniemen suojeluskunnan vuosikertomus 1922, Sk 308/11, Kansallisarkisto.