Suodenniemen Topoteekista tulee äänekkäämpi!

4.3.2022

Suodenniemi-Seura on tehnyt Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) kanssa sopimuksen, jolla Kotuksen Suomen kielen nauhoitearkistoon sisältyvät, 1960-luvulla tehdyt suodenniemeläisten muistelmahaastattelut voidaan julkaista Suodenniemen Topoteekissa.

Äänitteet on alun perin tehty Helsingin yliopiston toimesta suodenniemeläisen puheenparren ja entisajan ihmisten tietojen ja taitojen tallentamiseksi tuleville sukupolville. Nyt saatu lupa koskee yli 50 vuotta vanhoja äänitteitä, joiden tekijöiden lähioikeudet nauhoituksiin ovat rauenneet. Haastateltuja on toista kymmentä ja haastattelujen yhteiskesto on noin 30 tunnin luokkaa. Kaikki haastatellut ovat syntyneet 1800-luvulla ja viimeisin heistä on nukkunut pois vuonna 1983. Suodenniemen kunta on aikanaan kustantanut äänitteiden digitoinnin.

Seura alkaa julkaista äänitteitä topoteekissa noin kahdesti viikossa tästä päivästä eli 4. maaliskuuta alkaen. Tehdyn sopimuksen mukaan äänitteet on kuunneltu läpi ja niistä on joissain tapauksissa poistettu terveydentilatietoja ja Suodenniemeen liittymättömiä kertomuksia. Lyhentämättömät äänitteet ovat Kotuksen hallussa.

Sopimuksen mukaisesti äänitteet on tarkoitettu vain kuunneltaviksi, eli niitä ei voi ladata topoteekista. Mikäli haluat jonkin äänitteistä itsellesi, sinun tulee tilata se Kotuksesta hakupalvelun ja/tai tilauslomakkeen avulla.

Jatkossa löydät äänitteet topoteekista esimerkiksi niin, että rajaat sivun ylälaidasta aineistolajiksi Äänet ja valitset alempaa Lajittele...-valikosta lajitteluksi Viimeksi lisätty. Äänitteiden yhteydestä löydät sisällysluettelot, joiden avulla voit "hypätä" tiettyyn kohtaan äänitteessä. Kukin kohde on myös varustettu asiasanoilla, joilla tiettyä aihetta koskevat äänitteet on helppo löytää, kun niiden määrä jatkossa kasvaa.

Keväällä ja kesällä onkin siis luvassa mielenkiintoisia hetkiä Suodenniemen historian parissa! Mietitkö jo, kenellä oli pitäjän ensimmäinen polkupyörä, auto tai puhelin? Tai missä kaadettiin pitäjän viimeinen karhu? Tai miten valmistetaan perinteistä sahtia tai varilimppua? Tiedät kaiken tuon ja paljon muuta kesään mennessä, kun seuraat topoteekin aineistomäärän kasvua. Äänitteitä on eri puolilta pitäjää Putajasta Peräkuntaan, joten myös maantieteellinen kattavuus on laaja.

Niin ja vielä yksi vinkki: topoteekkihan kulkee mukana myös mobiililaitteissa! Eli kun laitat puhelimen taskuun ja napit korville, niin voit ottaa äänitteet mukaasi lenkille, automatkoille tai muihin oman ajan hetkiin.

Mukavia kuunteluhetkiä!

Viimeksi lisätyt äänitteet:

*** Äänitejulkaisuprojekti on päättynyt 6.7.2022. ***

Päivärinnan valssi ja kasku pelimanni Kalle Päivärinnasta (6.7.2022)

"Kolmen yön hapatuksen jälkeen vasta hapanleipä tehtiin"  - Anna Nurmen muistoja Pajuniemestä (4.7.2022)

Kaikki topoteekin äänitteet (viimeksi lisätystä alkaen) löydät täältä.