Vieraita Suodenniemen sotahistorian jäljillä

7.6.2015

Tiistaina 2.6. Suodenniemellä vieraili Vapaussodan Porin seudun perinneyhdistyksen matkailijaryhmä tutustumassa sisällissodan taistelupaikkoihin. Joukossa mukana ollut Lauri Lindroos kirjoitti matkasta alla olevan kertomuksen. Kiitos siitä ja oheisista matkakuvista!

Kaunis suomalainen maisema aukesi perinneretkeläisten silmien edessä, kun liki täynnä oleva bussi saapui Lavian suunnasta Suodenniemen kylään. Sateiden jälkeen aurinko paistoi täydeltä terältä. Yleensä ajetaan kiireellä ohi, nyt pysähdyttiin, tutustuttiin paikkoihin ja historiaan.

Vapaussodan Porin seudun perinneyhdistys järjesti 2.6. perinneretken, jonka tarkoituksena oli hyvien oppaiden opastuksella tutustua 1918 sodan vaiheisiin. Matkalla oli mukana henkilöitä, joiden isoisät ja sukulaiset taistelivat täällä keväällä 1918. Vapaussota, sisällissota, kapina – sodalla on monta nimeä. Tärkeää on tänään ymmärtää, mitä lähes 100-vuotta sitten on tapahtunut.

Oppaana toimi Sakari Jankkari, jonka tietomäärä Suodenniemestä on huikea. Pieni kappeli-hautausmaa paljon kertovine hautoineen, itse kirkonkylä, kotiseutumuseo ja kirkko jäävät kiireiseltä matkaajalta helposti käymättä. Syventymällä paikkaan löysi virkeää yritystoimintaa ja monta syytä tulla uudelleen.

Käynnin yhteydessä yhdistys laski seppeleen Vapaussodan muistomerkille.

Teksti ja kuvat: Lauri Lindroos