Etsi geokätköjä Suodenniemellä

Tyypillinen geokätkö. Sen sisältä löytyvät lokikirja ja vaihtoesineet.
Kätköt löytyvät parhaiten älypuhelinta tai gps-laitetta käyttämällä, vaikka jotkin kätköt on mahdollista löytää myös ilman niitä.

Mitä geokätköily on?

Geokätköily on koko perheelle sopiva ulkoiluharrastus, jonka parissa voit yhdistää fyysisen kuntoilun ja aivovoimistelun. Geokätköilyssä etsitään lajin harrastajien maastoon tekemiä kätköjä, jotka tavallisesti ovat erilaisia tavaroita sisältäviä säänkestäviä purkkeja filmipurkeista Tupperware-astioihin ja jopa ämpäreihin.

Kätköjä etsitään joko älypuhelimella tai gps-laitteella karttaa ja kätkön tekijän antamia vihjeitä hyödyntämällä. Vihjeet näet alla linkitetyn kartan kohteita klikkaamalla, mutta GPS-laitteeseen sopivat koordinaatit saat vain tehtyäsi Geocaching.com –sivustolle maksuttoman rekisteröitymisen.

Kätköjen etsimisen ideana on paitsi nauttia ulkoilusta ja aivojumpasta myös vaihtaa kätkössä olevia esineitä toisiin. Mikäli haluat jonkin kätkössä olevista esineistä itsellesi, tulee sinun jättää jotakin samanarvoista tilalle.

Miten kätköjä etsitään?

Kätköjen etsiminen tehdään niin, että ensin itselle sopiva kohde etsitään edellä mainitun verkkosivuston kautta. Suodenniemellä kätköjä on yhä enemmän eri puolilla pitäjää: Kirkkojärven ympäristössä, Lahdenperässä, Putajassa, Sävissä ja muissakin kylissä. Monet niistä ovat teiden läheisyydessä, vaikka syrjäisempiinkin paikkoihin niitä on viety. Tarkemmat tiedot kätköistä ja niiden tiedoista saat täällä (vaatii rekisteröitymisen/kirjautumisen) olevasta kartasta. Yksittäisen kätkön tiedot saat näkyviin sen kuvaketta klikkaamalla.

Kätköjen vaativuus vaihtelee, joten aluksi kannattaakin etsiä helpompia kohteita. Liian vaikeaa kätköä etsiessä terveellinen harrastus saattaa lopahtaa alkuunsa. Kohteen vaativuus on merkitty kartassa olevien kätköjen tietoihin tähdillä. Niillä on arvioitu sekä vaikeus (difficulty) että maaston haastavuus (terrain).

Kätkön löydyttyä tehdään merkintä kätkössä olevaan lokikirjaan. Lopuksi kätköpurkki suljetaan huolellisesti ja laitetaan takaisin paikalleen seuraavaa etsijää varten.

Mistä lisätietoa?

Geokätköt.fi –sivusto sisältää monipuolisesti ja selkeästi esitettyä tietoa geokätkennästä. Tutustu sivuun huolella ennen liikkeelle lähtemistä. Melko pian kannattaa rekisteröityä Geocaching.com –sivulle, jonka avulla pääset kirjaamaan löytösi verkossa ja saat halutessasi GPS-koordinaatit käyttöösi.

Kun geokätköilysi on päässyt alkuun, voit alkaa miettiä myös omien kätköjen tekemistä. Siitäkin löydät tietoa Geokätköt-sivulta.