Nälkävuosina kuolleiden muistomerkin paljastustilaisuus 26.8.

18.8.2018

Kuluneen vuonna on muisteltu paljon sadan vuoden takaista Suomen sisällisota-aikaa. Paljon vähemmälle huomiolle on jäänyt 150 vuoden takainen nälkävuosiaika. Maatamme koitteli tällöin seitsemän peräkkäistä katovuotta, joka huipentui vuoteen 1868.

Erityisen raskaasti nälkävuodet koitteli Suodenniemeä, sillä vuosina 1867-1868 kunnan 2015 asukkaasta kuoli 566 ihmistä, eli väkimäärä pieneni kahdessa vuodessa peräti 24 %. Kirkonkirjojen mukaan nälkä, kurjuus ja nälkätyfus olivat yleisimmät kuolinsyyt. Suodenniemi-Seura on halunnut muistaa nälkävuosina kuolleita Suodenniemen ylähautausmaalle pystytettävällä muistomerkillä.

Muistomerkin paljastustilaisuus on su 26.8. klo 10 pidettävän messun jälkeen. Tapahtuma jatkuu seurakuntatalolla vietettävällä juhlalla. Juhlaa vietämme ajan hengen mukaisesti, jolloin tilaisuuteen osallistujat voivat pukeutua vanhanajan asuun.